top of page

Dit zijn de 7 soorten rust die je nodig hebt

Bijgewerkt op: 24 jun. 2023

Wist je dat er diverse vormen van rust bestaan? Onlangs stuitte ik op deze interessante ontdekking (bedankt, TikTok!). Eerlijk gezegd, nu ik hiervan op de hoogte ben, lijkt het ontzettend logisch. Ik was nieuwsgierig en besloot er dieper in te duiken om alles op een rijtje te zetten. Lees je mee?


Naar mijn bevindingen zijn er zeven onderscheidende vormen van rust. Deze rustvarianten zijn essentieel voor het volledig opladen van jezelf. Voordat ik verderga, wil ik vermelden dat deze zeven principes zijn beschreven door de Amerikaanse arts Saundra Dalton-Smith in haar boek "Sacred Rest". Als je meer hierover wilt lezen, kun je op deze link klikken om naar het boek te gaan. Let op: het boek is in het Engels. Maar als je een beknopte Nederlandse beschrijving wilt, blijf dan vooral lezen!


1. Fysieke rust

Er bestaan verschillende vormen van fysieke rust die je lichaam helpen herstellen na een drukke dag of intense fysieke activiteit. Na het sporten of een lange wandeling voel je vaak de behoefte om even te zitten en je lichaam wat rust te gunnen. Fysieke rust kan zowel passief als actief zijn. Passieve rust omvat bijvoorbeeld slapen of een dutje doen, wat essentieel is om weer op te laden. Actieve rust kan bestaan uit activiteiten zoals rustige yoga of stretchen.


2. Mentale rust

Fysieke rust (ofwel slaap) is niet hetzelfde als mentaal opladen. Wanneer je hoofd overvol is, je gestrest bent, moeite hebt om je te concentreren of veel dingen vergeet, is het tijd voor mentale rust.

Neem gedurende de dag voldoende (korte) pauzes, bijvoorbeeld na twee uur werken. Gun jezelf een moment voor jezelf, doe ademhalingsoefeningen, lees een boek, maak een wandeling of luister naar muziek. Wanneer je mentaal tot rust komt, zul je merken dat mediteren, yoga, lezen en sporten veel gemakkelijker gaan. Wist je dat fysieke inspanning juist kan zorgen voor mentale ontspanning? Ga sporten of maak een lange wandeling. Verplaats de focus van je hoofd naar je lichaam. En vergeet niet om regelmatig je telefoon opzij te leggen.

Komt dit je bekend voor? Je bent moe en wilt even ontspannen of uitrusten, maar er is altijd dat stemmetje in je hoofd dat zegt dat je nog van alles moet doen. Het constante gevoel van 'moeten' of 'je tijd nuttig besteden'. In het boek "Sacred Rest" staat een prachtig citaat dat dit perfect verwoordt:


“When I am resting because my body is weak, I need to remember that I’m not wasting the day doing nothing. I am doing exactly what I need to do. I’m recovering.”

Dit citaat raakt de kern! We zijn vaak geneigd om naar ons hoofd te luisteren in plaats van naar ons lichaam, terwijl rust voor zowel lichaam als geest zo belangrijk is om te herstellen, vol energie door het leven te gaan en productiever te zijn. Laten we dus afspreken dat 'niets doen' ontzettend waardevol is! 🙂


3. Emotionele rust

Soms is het heerlijk om je emoties even te uiten. Sterker nog, het is essentieel! Anders slaat het zich op in je lichaam en draag je het alleen maar mee. Laat de tranen stromen, praat met een therapeut of iemand die je vertrouwt en waar je je veilig bij voelt. Neem de tijd voor jezelf en je emoties, en zet het tevredenstellen van anderen even opzij. Want een leuke jij heeft ook invloed op de mensen om je heen.


Wanneer jij je overweldigd voelt, kan het soms fijn zijn om een pauze te nemen en wat afleiding te zoeken. Wat je ook besluit te doen, het is belangrijk om je gevoelens en emoties toe te laten. Beoordeel niet wat je voelt, maar laat het simpelweg bestaan. Druk het niet weg omdat je er even afstand van wilt nemen, want dat werkt vaak averechts. Een goede tip is om al je gedachten en gevoelens op te schrijven. Op die manier hoeft je hoofd het niet te onthouden, en geef je jezelf als het ware toestemming om het los te laten. Bovendien zorgt dit voor meer helderheid.


4. Sociale rust

Iedereen heeft behoefte aan sociale rust. Hoe leuk of gezellig het ook is, sociaal doen kost je vaak energie. Je hebt vervolgens weer tijd voor jezelf nodig, om even weer op te laden. Hierbij is het belangrijk om voldoende oplaadtijd voor jezelf in te plannen. Heb je een drukke, sociale dag? Zorg dat dan je de volgende dag tijd voor jezelf hebt, om weer op te laden. Of houd bijvoorbeeld minimaal één dag in de week vrij, waarin je geen sociale interactie hebt. Daarnaast is het belangrijk om je eigen grenzen te weten en te stellen.


5. Creatieve rust

Wat ik heb ontdekt, is dat deze vorm van rust op creatief gebied op twee verschillende manieren kan worden ervaren:

  1. Je gebruikt veel creatieve denkprocessen in je dagelijks leven. Je bent voortdurend bezig met problemen oplossen, brainstormen of hebt een beroep waarin creativiteit centraal staat. Soms is het belangrijk om even een stap terug te nemen van je creatieve geest en een pauze in te lassen, of je juist op andere activiteiten te richten. Op die manier ontstaat er rust in je hoofd en kunnen nieuwe inspiratiebronnen naar boven komen. Dit kan vooral handig zijn als je bijvoorbeeld te maken hebt met een creatieve blokkade. Je herkent het vast wel, op de momenten dat je even niks hoeft (bijvoorbeeld als onder de douche staat), komen de beste ideeën naar boven.

  2. Mijn persoonlijke favoriet: tot rust komen door creatief bezig te zijn. En dit is niet alleen voor mensen die bedreven zijn in tekenen of schilderen. Het draait erom dat je op een ontspannen manier creatief bezig bent. Ikzelf geniet bijvoorbeeld van tekenen, experimenteren met ecoline of aquarelverf, scrapbooken en schrijven (ofwel journalen).

6. Zintuiglijke rust

Onze hersenen hebben tijd nodig om prikkels te verwerken. Want laten we eerlijk zijn, de overweldigende hoeveelheid prikkels die we tegenwoordig ervaren, daar heeft iedereen van tijd tot tijd wel een pauze van nodig. 🙂

Zintuiglijke rust betekent dat je even afstand neemt van alle prikkels en je geest tot rust brengt. Je zoekt bewust naar rust, zowel letterlijk als figuurlijk. Geen drukte, geluiden of andere externe invloeden om je heen. Dit kan worden bereikt door te wandelen, de natuur in te gaan, offline te zijn, schrijven, creatief bezig te zijn, te lezen, te puzzelen, meditatie, enzovoort. Ontdek wat voor jou het beste werkt om je zintuigen weer tot rust te brengen.



7. Spirituele rust

Deze laatste vorm van rust is wat diepgaander en helpt je om verbonden te blijven met je innerlijke zelf. Het gaat om het vinden van rust en vertrouwen op een dieper niveau. Dit betekent dat je even afstand neemt van je gedachten en het constante gepraat van je ego, en je jezelf naar de kern brengt door middel van meditatie, gebed of ademhalingsoefeningen. Een van mijn favoriete meditatie-apps is "Meditation Moments", waar je allerlei soorten muziek en meditaties vindt, zoals slaapmeditaties, focusoefeningen, affirmaties, visualisaties en nog veel meer. Voor degenen die al wat meer geïnteresseerd zijn in spiritualiteit, kan spirituele rust ook betekenen dat je je verbonden voelt met de aarde of het grotere geheel. Zelf vind ik het fijn om intuïtiekaarten te gebruiken en dagelijks op te schrijven waar ik blij van word.

Whoop! Hopelijk heeft dit blog je wat meer inzicht gegeven. Want als jij balans neemt tussen inspanning en deze 7 soorten rust, dan kun je vol energie door het leven gaan. Oftewel: volop genieten! Neem je ook lekker een momentje voor jezelf? ;) Bedankt voor het lezen en tot de volgende! Liefs, Leo.




10 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page