top of page

Waarom het 'checken' van je branding belangrijk is én hoe je dit doet

Jij hebt je branding van top tot teen uitgewerkt. Je hebt een prachtig logo en kleurenpalet, een professionele website en overal doorgevoerd wat jij wilt uitstralen met je branding én bedrijf. Maar is dit ook hoe je daadwerkelijk overkomt? Sluit jouw branding, hoe jij je uit, aan bij hoe (potentiele) klanten jou zien? Oftewel: straal je uit wat je uit wilt stralen?


"Branding draait om het creëren van een herkenbare identiteit voor een product, bedrijf of dienst, zodat mensen het kunnen onderscheiden van anderen en er een sterke band mee kunnen opbouwen. Het gaat niet alleen om logo's en kleuren, maar ook om de boodschap, waarden en ervaring die ermee worden geassocieerd." - ChatGPT

Wat is branding?

Zoals hierboven al wordt uitgelegd, is branding véél meer dan alleen een logo en een kleurenpalet. Branding is het totale plaatje. Sterker nog: het is de basis van je bedrijf. Want als jij niet weet wat je boodschap is, hoe ga je het dan overbrengen op je (potentiele) klanten? Door een sterke branding gaan mensen je herkennen én kunnen ze zich met je verbinden. Hierdoor staat er vertrouwen en zijn mensen sneller geneigd om van je te kopen. Snap je het nog?


Branding | Beleef het ondernemen
"Bij de term 'ondernemen is een feestje', dan denk ik écht aan jou!"

Dit was wat ik laatst van een klant/medeondernemer kreeg. En ik vond het mega leuk, want dit is precies wat ik wil uitdragen. Namelijk: dat ondernemen een feestje is.


Het checken van je branding: hoe?

Heb jij je branding al helemaal staan? Top! Maar ook bij het ontwikkelen van je branding kan het mega handig zijn om er andere mensen bij te betrekken. Zelf heb je namelijk je blinde vlekken en is het lastiger te zien wat jou en/of je bedrijf kenmerkt. Waarom komen mensen specifiek bij jou? Of wat zijn jouw sterke punten? Hieronder een aantal punten om jouw branding te checken.


1. Vraag het aan (potentiele) klanten en ondernemersbuddies

Oftewel: aan de mensen in je netwerk. Mensen waar je regelmatig mee samenwerkt of die jou bijvoorbeeld graag volgen op sociale media.


--> Ik heb laatst bijvoorbeeld in een mastermind letterlijk gevraagd: “Als jij aan mij of mijn bedrijf denkt: welke woorden komen er dan omhoog? En daar kwam er écht een hele leuke lijst uit. Roze, zuurstok achter de deur, schrijven, visueel creatief, een beetje gek, avontuurlijke mindset. Ontzettend leuk.


Ik kreeg ook de feedback: laat wat concreter zien wat je doet. Hier kun je ontzettend veel van leren. En mijn tip als je het spannend vindt: vraag het aan de mensen waar jij je veilig bij voelt en waarvan je weet dat die goede feedback kunnen geven.


Branding | Beleef het ondernemen
"Jouw branding zit goed als mensen zich associëren met de dingen waar jij geassocieerd mee wil worden. Ik wil mensen bijvoorbeeld laten zien dat ondernemen een feestje kan zijn. En ik versterk dat door in mijn uitingen gebruik te maken van feestattributen, taart en kleur." - Leonie van der Kolk

2. Check je branding door middel van een vragenlijst

Vraag het in een vragenlijst nadat iemand een product bij je heeft afgenomen. Ik heb laatst een journalchallenge gedaan. In de vragenlijst heb ik de vraag gesteld: “welke woorden passen bij de journalchallenge en/of je ervaring met mij? Daar kwam bijvoorbeeld uit, rust in je hoofd, creativiteit, humor, plezier, verbinding, op speelse manier ontdekken. Het woord feestje werd niet aangeklikt, wat betekent dat ik in de volgende challenge het feest element meer naar voren mag brengen.


Branding | Beleef het ondernemen

3. Check je inbox én e-mail en observeer veelgestelde vragen

Welke vragen stellen mensen jou? Of wat voor soort berichten sturen ze je? Als je bij elke DM een oogrol hebt van irritatie, dan is er wellicht wat werk aan de winkel. Heb je een onderneming, maar gaan mensen bijvoorbeeld hele persoonlijke dingen bij je uitstorten, dan mag je ergens duidelijker zijn in je communicatie én laten zien waarvoor mensen bij jou mogen komen.


4. Schakel een professional in

Zoals ik al eerder aangaf heb je zelf vaak je blinde vlekken. Doordat je er zelf middenin zit (en zelf weet), kan het lastig om er objectief naar te kijken. In dit geval kan het handig zijn om een professional in te schakelen. En laat ik nou net ook de 'brandscan' in mijn aanbod hebben opgenomen. ;) Hierin observeer je website en een of meerdere social media kanalen en geef ik je (opbouwende) feedback, zodat jij optimaal gaat shinen met jouw online branding!


Tot zover mijn tips over hoe jij je branding kunt checken. Wist je dat dit artikel ook te beluisteren is? Ik heb er namelijk een podcast over opgenomen.



Bedankt voor het lezen en tot snel! Liefs, Leonie


10 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page